Als uw opdrachtgever financiële problemen heeft

U doet zaken met een bedrijf dat altijd netjes betaald heeft en er financieel goed voor staat. Maar dan verslechtert de financiële gezondheid van die organisatie en worden uw facturen niet meer betaald. Hoe gaat u dan verder met deze klant? En hoe voorkomt u onbetaalde facturen?

Zakenman- en vrouw zien er zorgelijk uit door financiële problemen op kantoor
Nieuws
Datum: 12-03-2025

Incasso- en gerechtsdeurwaardersorganisatie Flanderijn heeft onderzocht hoe bedrijven omgaan met klanten die financiële problemen hebben. Van de professionals die betrokken zijn bij debiteurenbeheer zegt 27% dat het bedrijf direct afscheid neemt van klanten tegen wie een incassoprocedure gestart is. Bij 44% van de bedrijven mogen klanten opnieuw op factuurbasis kopen als zij een incassoprocedure succesvol doorlopen hebben.

Debiteurenproces inrichten

Wanbetaling vormt een risico voor cashflow en groeiplannen van bedrijven. Om incassoprocedures te voorkomen treffen ze verschillende maatregelen, aldus het onderzoek. Zo geeft 40 procent van de finance professionals aan dat zij bij grotere orders een ander debiteurenproces hanteren dan bij kleinere orders. Denk bijvoorbeeld aan een betaling in fases. En een derde van de ondervraagden heeft voor bedrijven in Nederland andere betalingscondities dan voor organisaties die buiten Nederland zijn gevestigd.

Duidelijkheid over uw manier van werken

U kunt op meer manieren uw debiteurenrisico beperken. Stuur bijvoorbeeld bij de opdrachtbevestiging algemene voorwaarden en leveringsvoorwaarden mee. Daarin staan afspraken over hoe u zakendoet. Zo kunt u een eigendomsvoorbehoud opnemen in de voorwaarden. Uw klant wordt dan pas eigenaar van uw product als hij de factuur volledig heeft betaald. Verder vermeldt u op uw facturen een duidelijke betalingstermijn. Installeer ook een herinneringssysteem dat meldt wanneer een betaling nog niet voldaan is. Neem bij te late betaling (telefonisch) meteen contact op met de klant. Helpt dat niet, verstuur dan aanmaningen. Komt de betaling dan nog niet? Dan kunt u uiteindelijk vorderingen overdragen aan een incassobureau. Houd u strikt aan uw eigen stappenplan.

Financiële informatie over bedrijven

Het beste is natuurlijk om alleen met betrouwbare klanten in zee te gaan. Maar wat weet u van de bedrijven waarmee u zakendoet? U kunt nieuwe klanten checken in het handelsregister van de KvK. Bestaat het  bedrijf wel echt? Wie is tekeningsbevoegd? Staat het bedrijf onder surseance van betaling of is er sprake van een faillissement? En vraag ons eens naar de voordelen van een kredietverzekering. Want die geeft u toegang tot een database met financiële informatie over bedrijven. Dan weet u nog beter of uw klant kredietwaardig is. Bij een achterstallige betaling start de verzekeraar voor u bovendien de incassoprocedure om de factuur betaald te krijgen. Is de factuur niet te innen? Dan kunt u een schadevergoeding krijgen.

Wilt u meer weten over de kredietverzekering? Wij adviseren u graag.

Heeft u een vraag of wilt u persoonlijk advies?

Heeft u naar aanleiding van informatie op deze pagina een vraag of wilt u persoonlijk advies? Vul dan het onderstaande reactieformulier in of neem contact met ons op. 

Wij nemen de regelgeving met betrekking tot de bescherming van uw persoonsgegevens serieus en hechten veel waarde aan de bescherming van uw privacy. Bekijk hier ons Privacy statement.

Stel ons gerust uw vraag